L'Ajuntament de Tortosa aposta per promocionar i fer créixer el festival d'intervencions efímeres A Cel Obert

10/10/2016

El premi del jurat de la 3a edició ha estat per al projecte Espai-Temps de Meritxell Solé i Jordi Martínez, que s'ha pogut veure al convent de la Puríssima

Superada la tercera edició del festival d'intervencions efímeres A Cel Obert, l'Ajuntament de Tortosa es proposa convertir aquest certamen artístic en una cita imprescindible en l'agenda cultural del territori. Els milers de persones que durant tot el cap de setmana han envaït literalment el centre de la ciutat a la descoberta dels espais patrimonials que han acollit les sis intervencions artístiques del festival, acrediten la qualitat d'una proposta singular que s'ha consolidat tres anys després que els seus promotors la posessin en marxa.

Aquest migdia s'han lliurat els guardons als equips guanyadors de la 3a edició del festival. El premi del jurat ha estat per a l'equip format per Meritxell Solé i Jordi Martínez, i el seu projecte Espai-Temps, consistent en un gran cub de gel que ha ocupat l'espai central del pati del convent de la Puríssima. "Hem volgut que el temps -tema de l'edició d'enguany d'A Cel Obert- gestionés la forma final d'aquest bloc de gel", que s'ha anat desfent progressivament durant els tres dies, mentre els visitants podien tocar i experimentar amb aquest procés d'erosió, han explicat els autors. Els membres del jurat han valorat l'acurada adaptació del projecte a l'espai així com la qualitat en els acabats, que permet "plasmar perfectament el pas del temps com a element discursiu, el qual esdevé un veritable escultor permanent i, finalment, botxí de l'obra".

El premi del Públic i menció especial del Jurat ha estat atorgat a Pablo Roel, Eva Sánchez i Toni Santiago, amb la seva proposta 28 minuts, que ha pogut veure's al pati dels Reials Col·legis. Una estructura de fils entrellaçats en forma de teranyina, recordant la figura d'un rellotge de sorra, evocava el pas del temps i conferia al claustre renaixentista, especialment al capvespre, una atmosfera màgica. El jurat ha destacat d'aquesta intervenció la "gran dificultat tècnica portada a terme amb magistral preciocisme, així com la poètica de la peça i el seu encaix al pati".

El jurat del festival A Cel Obert està format pel sociòleg Blai Mesa, l'arquitecta Julia Schulz-Dornburg, l'arquitecta Cristina Bestratén i la doctora en història Núria Gil.

Finalitzat el lliurament dels premis, l'alcalde de Tortosa, Ferran Bel, acompanyat per la regidora de Cultura, Dolors Queralt, ha celebrat l'èxit de convocatòria i de públic del festival, i ha expressat la determinació de l'Ajuntament perquè aquest projecte tingui continuïtat. "Volem estudiar com poder promocionar i fer créixer aquest festival. D'entrada, de cara a l'edició de l'any vinent, incorporarem un o dos patis més als actuals. Si alguna cosa té Tortosa són espais oberts en edificis patrimonials interessants." Bel ha felicitat als impulsors del festival per la seva implicació i als participants per la qualitat de les propostes.

Una de les activitats més celebrades en l'edició d'aquest any ha estat el maridatge musical de les sis instal·lacions artístiques que va tenir lloc ahir dissabte al vespre, amb diferents actuacions en tots els patis i un concert final al Museu. La coincidència en el calendari amb el "Tortosa DTapes", que promou la Cambra de Comerç i els restaurants del municipi, va contribuir també al bon ambient de gent que hi ha hagut durant tot el cap de setmana pel centre de la ciutat.

El festival A Cel Obert va néixer fa tres anys amb l'objectiu de promoure la creació artística contemporània i de difondre el patrimoni arquitectònic de Tortosa. A Cel Obert està integrat a la xarxa de festivals Transefímers impulsada per la Xarxa Transversal i formada pels festivals MAU de Granollers, Lluèrnia d'Olot i Ingràvid de Figueres. L'organització va a càrrec dels impulsors de la iniciativa, Cristina Bestratén, Roman Aixendri i Maria Bernad, l'Ajuntament i el Museu de Tortosa, i compta amb el suport de l'Antena Cultural Tortosa de la URV, Diputació de Tarragona, Departament de Cultura de la Generalitat i la Xarxa Transversal.
ortosa, Terres de l'Ebre, 9 d'octubre de 2016