La nova sala del Museu inclourà divuit dibuixos restaurats de Gimeno i un quadre de Casanova recentment adquirit

18/12/2023

L'ampliació del Museu de Tortosa encara la recta final per tal d'obrir al públic un nou espai dedicat als tres referents més destacats de la cultura tortosina de fa un segle: Francesc Gimeno, Antoni Casanova Estorach i Agustí Querol.

La nova sala mostrarà un total de 55 obres. Una part procedeix del mateix fons municipal, que compta amb quadres, dibuixos i escultures dels tres autors. També s’hi exposaran peces que formen part de col·leccions públiques i privades, entre les quals destaquen les del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), que aporta vuit quadres, o del Museu del Prado, amb una obra cedida. Així mateix, també hi haurà obres que formen part de col·leccions particulars.

Destaca el conjunt de divuit dibuixos de Francesc Gimeno que fins ara ocupaven un lloc preeminent al mateix ajuntament de Tortosa. Per tal de poder-los mostrar amb les condicions més òptimes, recentment han sigut sotmesos a un procès de restauració. Després d'una primera intervenció per part de la unitat de restauració de béns mobles de la Diputació de Tarragona, situada a l'Escola d'Art de Tortosa, s'ha completat la restauració al taller d'Anna Ferran, a Reus. Com a resultat de l'actuació, els han retirat les restes d'adhesius de la cinta amb la qual els havien muntat sobre els suports antics. A més, els han aplicat un tractament per a corregir les patologies que presentaven pel pas del temps i les condicions atmosfèriques, entre altres intervencions.

Estes obres de Gimeno ja estan a la sala de reserva del Museu, a l'espera de poder ser mostrades. També espera el seu lloc definitiu l'adquisició que recentment ha fet l'Ajuntament de Tortosa per a ampliar el fons pictòric de la ciutat: es tracta del quadre ‘L’aparició', d'Antoni Casanova. Un oli sobre tela que conté tots els elements de la producció comercial i sàtira anticlerical de l'autor, amb el detallisme característic del seu estil que va ser cobejat pel públic parisenc del seu temps.

Aquesta ampliació de l'exposició permanent del Museu de Tortosa compta amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat, a través de l'atorgament de dues subvencions adreçades als museus de Catalunya, una per a l'adquisició i la instal·lació d'equipaments, i una altra per al funcionament i activitats.

Amb el suport de: