L'Ajuntament presenta el projecte de nou Museu de Tortosa, que equiparà aquest any amb l'objectiu d'obrir-lo el 2012

25/01/2011

L'Ajuntament de Tortosa ha presentat aquest matí el projecte museològic i museogràfic del futur Museu de Tortosa, que ha elaborat l'empresa STOA, i que ha de servir per equipar en els propers mesos el pavelló 12, el més gran de l'antic Escorxador municipal modernista, que acollirà la sala d'exposicions permanent del nou equipament cultural.

L'objectiu amb què treballa l'equip de govern municipal és aconseguir el finançament necessari, uns 800.000 euros, per fer l'exposició permanent, adequar les instal·lacions, i obtenir el reconeixement com a Museu per part de la Generalitat. Aquesta tasca es durà a terme durant tot aquest any 2011, amb l'objectiu que l'any vinent el Museu de Tortosa estigui ja plenament operatiu. L'alcalde de Tortosa, Ferran Bel, acompanyat del regidor de Cultura, Joan Caballol, i de la directora de l'IMACT, Maria Josep Bel, ha presentat els detalls del projecte de futur Museu.

El Museu de Tortosa estarà format per la sala d'exposicions permanent, a la qual s'accedirà per una recepció-botiga situada al costat. Les instal·lacions de l'equipament incorporen també les oficines de l'IMACT, que en les properes setmanes es traslladaran des de la seva seu actual al Teatre Auditori Felip Pedrell. El Museu es completa amb la sala de reserva, que inclou un fons patrimonial amb més de 5.000 registres, la sala d'exposicions temporal Antoni Garcia, i una Aula Didàctica.

La sala d'exposicions permanent ocupa una superfície aproximada de 600 m2, distribuïda en dos nivells. Organitzats al voltant d'uns grans cubs, hi haurà 7 àmbits on s'explicarà la història de Tortosa i del seu territori d'influència. La denominació dels àmbits és la següent: ELS ORÍGENS, el territori de Tortosa a la Prehistòria; ILERCAVÒNIA, la primera identitat; DERTOSA, el pas de l'Ebre; TURTUXA, la ciutat del nord; Al centre de la CORONA D'ARAGÓ; A la perifèria del REGNE D'ESPANYA; i Una nova identitat.

L'alcalde ha afirmat que "estem davant d'un projecte ambiciós, que és prioritat absoluta" de l'Ajuntament de Tortosa. "Recuperarem la figura del Museu, que la ciutat mai hauria d'haver deixat perdre, al temps que es podran iniciar molts altres projectes, esdevenir un potent centre cultural de la ciutat, així com una important eina de promoció turística i un element més per a millorar l'autoestima de la ciutadania de Tortosa".

L'objectiu durant aquest any 2011, ha explicat l'alcalde, és obtenir els 800.000 euros amb què està pressupostat el projecte de museització, després de recordar que 200.000 sortiran dels Presspustos Grals. de l'Estat fruit d'una esmena del grup de CiU al Congrés. La resta del finançament s'haurà de completar via cofinançament amb altres administracions. "Buscarem totes les complicitats necessàries", ha apuntat Bel. Una vegada equipada la sala d'exposicions permanent, dissenyat l'staff del nou Museu, i establert l'horari d'obertura al públic, l'Ajuntament estarà en condicions de sol·licitar a la Generalitat el reconeixement oficial per tal que el nou equipament pugui obrir portes.

L'alcalde ha recordat que durant aquest mandat l'Ajuntament ha invertit 2,5 milions d'euros en l'adequació dels espais interiors de l'antic escorxador, així com en la instal·lació de tots els serveis.

L'edifici de l'Escorxador municipal, obra de l'arquitecte Pau Monguió i Segura, va ser construït entre els anys 1904 i 1906. Va estar operatiu com a escorxador fins a finals de 1997. Està catalogat com a Bé Cultural d'Interès Local (BCIL).

El conjunt de l'antic Escorxador forma un recinte delimitat pels edificis i un mur de mamposteria i té una forma rectangular de 100,3 x 55,2 metres amb una superfície de 5.533,4 m2. L'interior del recinte està format per carrers, patis i 16 pavellons. La superfície construïda total és de 3.022 m2, mentre que els vials ocupen 2.610 m2.

L'any 1998 s'inicià una primera fase de restauració, amb la recuperació de la volumetria original, les façanes amb els elements originals i el tancament primigeni.

El desembre de 2007 es va adjudicar a l'empresa Urcotex els treballs de rehabiitació dels pavellons 1, 11 i 12. El pavelló 1, amb una superfície de 176 m2, està destinat a dependències per als serveis municipals de Cultura; el seu trasllat permetrà alliberar els despatxos que ara ocupen al Teatre Auditori Felip Pedrell. El pavelló 11 (155 m2) l'ocupa la sala de reserva. I el pavelló més gran, el 12, l'ocuparà la sala de muntatge (58 m2), la sala multimèdia (59 m2) i la sala d'exposició (334 m2). El pressupost d'aquesta actuació ha estat de 1.196.274 euros, dels quals el 73,2 % ha estat finançat per l'Ajuntament i la resta pel Departament de Cultura. El projecte ha estat redactat pels arquitectes Bernat Fernández, Isabel Pascual i Ramon Valls.

L'any 2009, l'Ajuntament va abordar la urbanització de tots els vials interiors, cobrint tota la superfície amb pedra d'Ulldecona i soterrant els serveis d'electricitat, telecomunicacions, aigua, clavegueram i climatització. Aquesta inversió va tenir cost de 883.326.