Investigadores de l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica estudien diverses peces epigràfiques romanes del Museu de Tortosa

04/03/2022

Investigadores de l'equip de recerca d'Arqueometria i Produccions Artístiques (ArPA) de l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC) s’han desplaçat aquesta setmana al Museu de Tortosa amb l’objectiu d’estudiar diverses peces epigràfiques romanes del fons museístic, entre les quals l’estela funerària de la nau (segle II dC.) i un fragment de làpida de jaspi de la Cinta amb una inscripció també funerària.

El treball d’investigació forma part d’un projecte sobre epigrafia i suports en la Citerior, amb especial atenció als tallers epigràfics (officinae lapidariae). Fruit d’aquesta línia de recerca és la concessió del projecte de recerca multidisciplinari Officinae lapidariae Tarraconenses. Canteras, talleres y producciones artísticas en piedra de la Provincia Tarraconensis, i Sulcato marmore ferro. Canteras, talleres, artesanos y comitentes de las producciones artísticas en piedra en la Hispania Tarraconensis, que lidera la doctora en Ciències de l’Antiguitat, Diana Gorostidi Pi, en col·laboració amb els membres de la Unitat d’Estudis Arqueomètrics  (UEA) de l’ICAC, en el que hi participen també investigadors d’aquest institut i d’altres institucions, nacionals i estrangeres.

La doctora Gorostidi i les investigadores predoctorals de l’ICAC i la Universitat Rovira i Virgili, Laura Galan, Teresa Buey i Hugo Feliu, en el marc dels seus respectius projectes de tesi, han estudiat diverses peces de l’Exposició Permanent i magatzem del Museu. Han centrat aquesta primera anàlisi en fer una aproximació als materials utilitzats com a revestiment marmori en les plaques epigràfiques i en l’estudi dels pedestals honorífics de la Tortosa romana que es troben al Museu de Tortosa.

Entre aquestes peces estudiades destaca l’estela funerària de la nau, recuperada el 1986 d’un pany de muralla del Castell de la Suda. Està coronada per un frontó triangular amb una gran roseta central. La inscripció té 10 línies i es troba a sota del relleu d’una nau mercat a vela.

Una de les altres peces estudiades és un fragment d’inscripció romana feta en jaspi de la Cinta i que va ser trobada durant unes excavacions arqueològiques al carrer Sant Felip Neri, abans de construir l’edifici dels nous Jutjats. És una inscripció funerària d'un familiar, probablement d'una dona, que va fer el monument per a ell i molt segurament per als altres membres de la família, entre els quals el seu marit i una difunta de cognom en grec Aphro.