ARESTA. Instal·lació de Marc Vilanova

ARESTA. Instal·lació de Marc Vilanova
24/08/2018 - 09/09/2018
Sala Antoni Garcia
De dimarts a divendres de 10 a 13.30 h i de 17.00 a 19.30 h; dissabtes de 17.00 a 19.30 h; diumenges d'11 a 13.30 h; dilluns i festius tancat

Inauguració amb l'actuació de l'artista el divendres 24 d'agost a les 20.30 h

Aquesta  instal·lació forma part del programa del festival Eufònic 2018 que es du a terme entre el 30 d'agost i el 2 de setembre en diferents localitats de les Terres de l'Ebre: Sant Carles de la Ràpita, Amposta, Miravet, Tortosa, Ulldecona i Vinaròs.

Aresta pren forma d’instal·lació sonora escultòrica i performativa que treballa el concepte d’automatització. Fins a dia d’avui la màquina era entesa com a eina que incrementava la productivitat del treballador. Avui vivim un canvi radical on la mateixa màquina es converteix en treballador, encetant així la quarta revolució industrial i obrint nous interrogants sobre els rols del treball i el capital.

Aresta proposa que un ensemble de saxos es converteixi en intèrprets, eliminant la presència humana de la performance musical i esdevenint instruments autònoms. Vuit saxos pengen d’estructures metàl·liques piramidals. Una sèrie d’altaveus disposats a l’interior dels tubs actuen com a font sonora, i l’instrument, com a cos ressonador que amplifica i filtra el so depenent de la grandària i el material de cadascun.

Més d’un centenar de LED’s ubicats en cada forat dels instruments creen una gran coreografia lumínica que es mou en perfecta sincronia amb el so. Una sèrie de LED’s blancs disposats a les estructures ajuden a visualitzar el so, buscant sempre una relació d’iguals entre el contingut sonor i el visual.

Tota la música és generada per l’ordinador, mitjançant diferents tècniques de composició algorítmica i xarxes neuronals per tal de crear textures i ritmes. Aquest procés ha comptat amb l’ajuda de Gaëtan Hadjeres delsestudis SONY de Paris, amb qui va dissenyar un prototip de xarxa neuronal capaç de composar corals a l’estil de Bach (Bach solia agafar melodies d’himnes Luterans i harmonitzar-les a quatre veus). Amb aquest software l’ensemble és capaç d’harmonitzar una melodia en temps real per al finale de la performance.

MARC VILANOVA

Actiu en diverses disciplines de l’àmbit contemporani com són la música electroacústica, la improvisació lliure, el repertori modern i la col·laboració amb dansa i teatre. El seu treball es centra en l’exploració de l’instrument, una recerca constant de nous sons, tècniques i expressions que conformen un discurs musical intens i vibrant.

En la seva obra compagina la performance amb la instal·lació sonora. Els seus treballs s’han presentat a diversos festivals d’arreu del món incloent països com Japó, USA, Canada, Brasil, Taiwan, Rússia i molts d’altres dins d’Europa.

Al mateix temps, la seva activitat pedagògica l’ha portat a impartir tallers i masterclass a universitats com la Tokyo National University “GEIDAI”, MIT Saxophone Ensemble de Taipei, Federal University of Rio de Janeiro, Saxophone Academy de São Paulo I d’altres dins d’Europa com la Sibelius Academy de Hèlsinki, Royal Academy of Music Aarhus o la Hochschule für Musik Basel. Aquestes experiències han suposat el primer pas per molts estudiants que han continuat explorant i reinventant el seu instrument amb èxit fins al dia d’avui.