Ombres de memòria

28/05/2014

Ombres de memòria
Totes les nits es pot veure la instal·lació il·luminada

Vídeo amb el making off del projecte

L'antic pont del ferrocarril, ara via verda, s'ha transformat en un escenari artístic de llums i ombres de la mà de l'arquitecte Xevi Bayona, en el marc del projecte cultural europeu Changing Tracks. L'actuació sobre el pont s'anomena "Ombres de memòria" i consisteix en la instal·lació de cintes de colors al llarg de tota l'estructura que, durant la nit, jugaran amb les siluetes dels vianants i ciclistes. En paraules de l'artista, són 14 quilòmetres de cintes de colors "capaces d’atrapar i intensificar, durant el dia, la llum del sol, i de nit la llum d’uns focus per mostrar siluetes, ara ja no del fum dels trens, del ritme dels vagons, del soroll i la velocitat, sinó del pas tranquil i pausat de les bicicletes i persones". La imatge resultant de la instal·lació és d'un cromatisme impactant, amb catorze colors diferents que ocupen una superfície total de 1.200 m2. Al llarg dels 230 metres del pont s’instal·len 37 focus led que, durant la nit, projectaran sobre les cintes de colors la imatge de les persones que hi transitin. La instal·lació s'inaugura avui divendres 30 de maig a les 22 hores.

L'acció de Tortosa és la primera de les actuacions a les ciutats de Girona i Olot i a les que també es faran al Comtat de Mayo (Irlanda) i al Comtat de Northamptonshire (Regne Unit), impulsades i finançades per la Comissió Europea, i al nostre país per la xarxa d'activitats culturals Transversal.

La intenció principal del Changing Tracks és involucrar nous públics per a l'art contemporani mitjançant la col·locació de les obres d'art en espais d'exposició i d’exhibició no tradicionals, eliminant així les barreres a la participació i proporcionant oportunitats per atreure una àmplia gamma d'usuaris d'oci i recreatives.

Changing Tracks ha rebut finançament de l’Agència Executiva en l’àmbit de l'Educació, Audiovisual i Cultural de la Comissió Europea (EACEA), com a part del Programa Cultura de la UE 2007-2013, i el porten a terme el Consell del Comtat de Northamptonshire, el Consell del Comtat de Mayo i el Consorci Transversal, Xarxa d'Activitats Culturals, que compta amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya per al desenvolupament del projecte al nostre país.

L'actuació de Xevi Bayona al pont del tren de Tortosa podrà veure's durant tot el mes de juny. En paral·lel a aquesta intervenció, l'artista ha fet diversos tallers artístics amb escolars, en el marc de la seva estada a la nostra ciutat, que ha donat com a resultat una exposició que es va poder visitar al Museu de Tortosa fins diumenge, 1 de juny.