L'anhel per la pintura

04/05/2021

L'anhel per la pintura

Ha mort a l'edat de 62 anys el pintor tortosí Miquel Paton.

Miquel Paton ha estat uns dels artistes més reconeguts de les Terres de l’Ebre. La seva trajectòria artística es desenvolupa amb més d’una quarantena d’exposicions individuals entre les quals recordem especialment Formes d’un anhel que va dur a terme al Museu de Tortosa l’any 2017.

Paton va abordar la pintura des de la intuïció, cercant el camí propici per tal d’expressar l’essencial a través de la seva obra. El paisatge de les Terres de l’Ebre va ser la seva font d’inspiració i experiència vital a la vegada.

Les seves obres formen part de fons d’art, com el Museu d’Art Modern de Tarragona, la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona, la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi de Barcelona o el de La Creu Roja de Catalunya, entre altres.

L’any 2020 la Fundació Vila Casas de Barcelona va engegar el projecte virtual ‘Càpsules de confinament’ i va proposar a un centenar d’artistes que fessen una aportació artística per veure com  l’experiència del confinament afectava els seus processos creatius. Miquel Paton va ser  un dels artistes seleccionats i va aportar una obra, Pintura 186 i un escrit que l’acompanyava i que avui ens permet apropar-nos a la seva sensibilitat en vers la seva terra i la pintura. Us deixem les seves paraules.

L'ESTUDI EN SILENCI

Lluny del paisatge que els és proper les pintures mostren, més que mai, l’essència d’aquelles terres i aquells cordons que les parcel·len i les ordenen.

Ara, els seus colors em porten l’enyor de la mar, dels camins caminats, del sol sobre la pell, de les olors d’aigua salada i de llims de llacunes... La vida, que flueix a cada pinzellada, s’ha tornat fràgil i, sense adonar-nos-en, abracem un irrenunciable anhel de llibertat, que ens retorni a un punt de partida amb nous camins, per gaudir-la plenament com mai abans.

Miquel Paton