El Museu de Tortosa renova una part de l'exposició permanent amb restes de la Dertosa romana i la Turtuxa andalusina

16/02/2016

Una nova cronologia interactiva permet conèixer la història de Tortosa amb suports documentals i tecnològics.

Més de tres anys després de la seva reobertura a l'edifici modernista de l'antic escorxador, el Museu de Tortosa, Històric i Arqueològic de les Terres de l'Ebre, es consolida com a element central a la ciutat i al territori en la difusió dels més de 2.000 anys d'història de Tortosa i en la promoció i dinamització de la cultura. El Museu de Tortosa, fundat el 1900 i reobert el setembre de 2012, ha encetat aquesta nova etapa amb una intensa activitat en l'organització d'activitats culturals i la programació d'exposicions temporals, i amb una exposició permanent que ha incorporat nous elements inèdits -procedents del fons de reserva- de la Dertosa romana i la Turtuxa andalusina. El Museu també estrena un nou recurs museogràfic centrat en una cronologia que il·lustra amb imatges, documents i pantalles interactives, els fets més significatius de la història local medieval i els enllaça amb la història moderna i contemporània. Aquest matí les han presentat l'alcalde, Ferran Bel, la regidora de Cultura, Dolors Queralt, i la directora de l'equipament, Maria Josep Bel.

L'exposició permanent està estructurada en sis àmbits temàtics: Orígens, Íbers, Dertosa, Turtuxa, Tortosa i Modernitat. Els períodes de Dertosa i Turtuxa protagonitzen algunes de les noves incorporacions d'objectes. En una de les vitrines trobem un fogonet portàtil de ceràmica d'època andalusina, que no havia format part mai de cap exposició. A l'àmbit de la Dertosa romana es presenten ceràmiques acompanyades d'un mapa sobre les rutes comercials durant l'Alt Imperi, elaborat a partir dels diferents tipus de ceràmica localitzats a la ciutat. També s'ha millorat la presentació i interpretació dels objectes exposats i s'han modificat elements de suport per facilitar l'observació als visitants, com és el cas d'una gerra andalusina amb un filtre interior que abans no es podia apreciar.

A la planta superior trobem un dels nous atractius del Museu. Es tracta d'una cronologia, feta amb pantalles interactives, com la que ens mostra les diferents etapes en la construcció de la Catedral, i comprèn el període entre l'atorgament de la carta de poblament (1149) fins als bombardejos de la Guerra Civil de 1938. Entre les imatges que ajuden a interpretar els principals fets històrics n'hi ha de cedides per la Biblioteca Nacional de França, la Biblioteca Nacional d'Àustria o el Metropolitan de Nova York.

El Museu de Tortosa ha incoportat recentment codis QR en tots els àmbits en què està estructurat, que s'afegeixen a les audioguies per a una millor interpretació del material exposat.

L'equip que comanda el museu treballa en el manteniment de l'exposició permanent, la programació de noves exposicions temporals de temàtica concreta, així com en la catalogació de nou material històric i arqueològic de nou ingrés que contribueix a continuar fent crèixer el fons de reserva.

Les visites al Museu de Tortosa es van situar l'any 2015 en 9.249, un 20,8 % més que l'any anterior.