El conseller Francesc Homs inaugura l’exposició “Sota un núvol de pols groga. Tortosa bombardejada 1937-39”

01/10/2013

El conseller de la Presidència, Francesc Homs, ha presidit aquest dissabte l’acte d’inauguració de l’exposició “Sota un núvol de pols groga. Tortosa bombardejada 1937-1939”, a la Sala d’exposicions temporals Antoni Garcia del Museu de Tortosa. Homs ha estat acompanyat per l’alcalde de Tortosa, Ferran Bel, el regidor de Cultura, Joaquim del Pino, i el comissari de l’exposició Toni Royo. També han assistit regidores i regidors, el delegat del Govern de la Generalitat i altres autoritats, així com un nombrós grup de ciutadans que han volgut conèixer els detalls d’una exposició que podrà viistar-se fins al 26 de gener de 2014.

L’exposició es presenta amb motiu del 75è aniversari dels bombardejos sobre Tortosa durant la Guerra Civil espanyola. La mostra vol posar de relleu de quina manera Tortosa, a causa del seu pes estratègic, va ser no només bombardejada sinó que durant vuit mesos va esdevenir front de guerra i va haver de ser completament evacuada per tal d'evitar més morts entre la població civil. Es mostra, a través de diversos recursos museogràfics, l’impacte de la Guerra Civil a Tortosa, contextualitzant els fets històrics en un marc més global, mitjançant la utilització de fotografies, testimonis personals i recreacions escenogràfiques amb objectes, sons i un audiovisual produït expressament per a l’exposició. L'exposició s'articula temàticament en tres àmbits: la vida sota les bombes, la vida a les muntanyes i la vida en reconstrucció. Un dels elements que més atracció ha despertat és el mapa, instal·lat al terra, que mostra amb precisió militar els punts on van caure les bombes durant aquell episodi, així com els objectius militars i on estaven ubicats els refugis i les defenses antiaèries. També destaca, pel seu impacte, el mural amb els noms de les 92 víctimes directes d’aquells bombardejos, així com els testimonis dels supervivents, que recull l’audiovisual.

El conseller Homs ha dit que aquesta mostra és un “bon exemple de com un país ha de fer front a la seva memòria històrica, a base d’una certa dosi de coratge”. També s’ha referit al “moment singular” que està vivint Catalunya, tot lamentant que la banalització del feixisme “encara esdevé una major barbaritat quan veus exposicions com aquesta”.

L’alcalde, de la seva banda, ha afirmat que l’èxit d’aquesta exposició rau en el fet que dóna una visió molt global del que van suposar els bombardejos sobre tota la ciutat i ha tingut un record per a les víctimes i per als supervivents, “els nostres iaios i iaies, que van haver de treballar en condicions duríssimes per tirar endavant als seus fills”.

Finalment, un dels comissaris de l’exposició junt a Sònia Roura, Toni Royo, ha dit que aquest vol ser “un homenatge a les víctimes, a la ciutat de Tortosa, i a tota la gent que va treballar en la seva reconstrucció”.